Przegląd autorów, po których twórczość sięgnęłam w 2020 roku

Jest grudzień i ponownie przychodzi czas na podsumowania. Oczywiście planuję zestawienie najlepszych i najsłabszych książek minionych dwunastu miesięcy, ale... najpierw chciałam zwrócić uwagę w kierunku autorów. W tym roku zaangażowałam się w śledzenie narodowości autorów, po których przyszło mi sięgnąć. Mam zestawienie w Excelu, w którym widnieje rubryka "kraj" i gdzie przez parę miesięcy o przewagę w tym zestawieniu toczyli bój twórcy amerykańscy i brytyjscy. Zaczęłam to w pewnym sensie monitorować i, nieco już późno, ale jednak, przełamywać schemat sięgania po literaturę z krajów anglojęzycznych.

Prezentuję dzisiaj większość nazwisk, z jakimi miałam styczność w 2020 roku. Większość? Ano. Trafiły się również antologia i magazyn z opowiadaniami szeroko pojętej fantastyki, które zatarły się w pamięci i nie jestem w stanie przypomnieć sobie, o czym były te teksty (poza tym, że opowiadania Radka Raka mi się podobały). Porzucam więc próbę statystycznego ujęcia w liczbach nowych autorów, a także tego, z którego kraju twórczości przeczytałam najwięcej, bo mija się to z celem.

Poza tym, mamy już ponad pół grudnia za sobą i do końca roku przeczytam co najwyżej tylko jedną książkę nowej autorki, a jest to biografia Johna Lennona autorstwa Lesley-Ann Jones. Zapoznałam się z jej warsztatem dość skąpo, toteż pozostawię jej nazwisko bez konkretnej oceny. Ach, no i czytam też Homera, ale jego również nie poddawałabym ocenie - raczej brak mi tu kompetencji, a jego obecność w zestawieniu również traktować należy symbolicznie. Dopiero co minęłam połowę greckiego dramatu.

Ocena

Każdy z autorów będzie miał oznaczony status dotyczący mojej styczności z jego twórczością: Znany/nowy [mi/dla mnie] oraz czy mam zamiar po niego ponownie sięgać: Czytam dalej/Nie czytam dalej. W związku z tym, że w zestawieniu znajdują się nazwiska pisarzy, którzy zmarli, bądź nie ma więcej ich publikacji na rynku światowym lub polskim, muszę dodać adnotację "znam już wszystko". Nie oznacza to jednak, że porzucam te nazwiska, po prostu nie wiem, czy coś jeszcze będę miała okazję przeczytać.

Cornelia Funke (Niemcy) |ZNANA|CZYTAM DALEJ|

Guilermo del Toro (Hiszpania) |NOWY|CZYTAM DALEJ

Maxime Chattam (Francja) |ZNANY|NIE CZYTAM DALEJ|

Ray Bradbury (USA) |ZNANY|NIE CZYTAM DALEJ|

Brandon Sanderson (USA) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Ken Kesey (USA) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

Edward Lee (USA) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

Wiktor Krajewski (Polska) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Jakub Żulczyk (Polska) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Bernard Cornwell (Wielka Brytania) |ZNANY|NIE CZYTAM DALEJ|

Howard George Wells (Wielka Brytania) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Agnieszka Hałas (Polska) |ZNANA|CZYTAM DALEJ|

Kathryn Croft (Wielka Brytania) |NOWA|CZYTAM DALEJ|

Eric Flint (USA) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

David Weber (USA) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

J. K. Rowling (Wielka Brytania) |ZNANA|CZYTAM DALEJ|

Ken Follett (Wielka Brytania) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

Witold Jabłoński (Polska) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Terry Pratchett (Wielka Brytania) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Stephen King (USA) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Anthony Everitt (Wielka Brytania) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Joseph Sheridan LeFanu (Irlandia) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

Robert Macfarlane (Wielka Brytania) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

Holly Black (USA) |NOWA|CZYTAM DALEJ|

John W. Campbell (USA) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Edward Bulwer-Lytton (Wielka Brytania) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Victor Milan (USA) |ZNANY|ZNAM JUŻ WSZYSTKO|

Peter Benchley (USA) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Daniel Keyes (USA) |NOWY|NIE CZYTAM DALEJ|

Suzanne Collins (USA) |ZNANA|CZYTAM DALEJ|

Jowita Kosiba (Polska) |NOWA|NIE CZYTAM DALEJ|

Marcin Rusnak (Polska) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Jakub Małecki (Polska) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Robert Marasco (USA) |NOWY|ZNAM JUŻ WSZYSTKO|

Kate Hope Day (USA) |NOWA|NIE CZYTAM DALEJ|

Joe Hill (USA) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

Jaroslav Rudiš (Czechy) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Henning Mankell (Szwecja) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Stephanie Stahl (Niemcy) |NOWA|NIE CZYTAM DALEJ|

Luis Montero Manglano (Hiszpania) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

Margaret Atwood (USA) |NOWA|CZYTAM DALEJ|

George R. R. Martin (USA) |ZNANY|CZYTAM DALEJ|

Michael Griffin (USA) |NOWY|ZNAM JUŻ WSZYSTKO|

Emily Dickinson (USA) |NOWA|CZYTAM DALEJ|

Lesley-Ann Jones |NOWA| -----

Homer (Grecja) |NOWY|CZYTAM DALEJ|

W większości przypadków porzucenie dalszej lektury twórczości niektórych autorów to efekt tego, że znam już co chciałam lub jestem na tyle zniechęcona do jakiegoś autora, że nawet nie chcę marnować czasu na ewentualne drugie szansy. Szczegółów na razie nie ujawniam, bo pojawi się, jak już wspominałam, zestawienie tegorocznych faworytów i tytułów, o których chciałabym zapomnieć. Lista już coś sugeruje, ale nie w pełni.

Komentarze